FAQ

FAQ - Soal-Jawap

Soalan-Soalan Umum
(Rujukan dari portal toneexcel.com)

Soalan-Soalan Umum Tone Excel

1. Bagaimana saya mendaftarkan tajaan baru saya kedalam sistem Tone Excel?

Isikan borang pendaftaran rasmi Tone Excel dan: -

        Hantarkan ke pusat servis anda; atau
        Hantarkan ke cawangan; atau
        Hantarkan ke pejabat Tone Excel

2. Bagaimana saya menyemak rangkaian dan penyata pendapatan saya?

        Layari www.toneexcel.com.
        Masukkan username (NRIC anda / # Paspot) and kata laluan.
        Anda boleh menyemak rangkaian anda di "View Genealogy (Uni Level)".
        Anda boleh menyemak penyata pendapatan anda di "Statement".

3. Boleh saya mengemaskini informasi saya (profil, info bank, pewaris dan kata laluan) di sistem Tone Excel?

Ya, anda boleh.

        Layari www.toneexcel.com.

  •         Masukkan username (NRIC anda / # Paspot) and kata laluan.
  •         Anda boleh kemaskini profil anda di "Edit Profile".
  •         Anda boleh kemaskini info bank anda di "Edit Bank Info".
  •         Anda boleh kemaskini pewaris anda di "Edit Beneficiary Info".
  •         Anda boleh tukar kata laluan anda di "Change Password".


3. Bagaimana saya boleh membuat laporan tentang sebarang isu?

Jika anda mempunyai sebarang isu, anda boleh menghantar emel ke info@toneexcel.com.

4. Adakah "Credit Transfer" dikira sebagai tambah nilai?

Tidak. Anda boleh memberi kredit kepada kawan yang memnggunakan talian TuneTalk, tetapi ia tidak diambil kira sebagai tambah nilai. Oleh itu, ia tidak dikira dalam pengiraan komisen.

5. Kenapa saya tidak mendapat komisen saya?

Terdapat 4 kemungkinan kenapa ia demikian: -

  •         Anda tidak memenuhi tambah nilai bulanan minimum sebanyak RM20.
  •         Jumlah komisen anda tidak melebihi RM RM30.
  •         Talian TuneTalk anda telah luput.
  •         Akaun bank anda tidak penuh. Sila kemaskinikan informasi tersebut.


6. Kenapa bonus Fast Track anda tidak diterakan dalam penyata?

Kawan yang anda rujuk belum lagi membuat panggilan / SMS yang pertama. Jadi sila suruh mereka berbuat demikian.

7. Jika sim kad Tone Excel saya hilang / rosak, bagaimana saya mendapatkan gantian sim kad?

        Buat laporan ke Khidmat Pelanggan Tune Talk di 13100.
        Hubungi pusat servis atau cawangan terdekat anda dan membeli sim kad gantian yang baru.
        Hubungi Khidmat Pelanggan Tune Talk dan memberi nombor sim kad gantian itu.
        Sim kad gantian baru adalah RM10.
        Hubungi Khidmat Pelanggan Tone Excel untuk kemaskinikan informasi sim anda.


Soalan-Soalan Teknikal TuneTalk
(Rujukan dari portal toneexcel.com)

1. Bagaimana saya menyemak baki saya?

Hanya dail *133# dan tekan SEND.

2. Bagaimana saya tambah nilai akaun saya?


  • Anda boleh membeli tambah nilai dari lokasi-lokasi yang ada terjual.
  • Tekan *122*<16 digit PIN tambah nilai># dan tekan SEND.


3. Jika saya mempunyai sebarang isu teknikal, siapakah saya boleh hubungi?

Anda boleh hubungi Khidmat Pelanggan TuneTalk dengan dail 13100 atau 03-79490000. Anda boleh mendapatkan perkhidmatan pelanggan dari 9.00pagi ke 9.00malam.

Sila memberi informasi-informasi sedemikian: -

  •         Nombor sim kad (tertera dibelakang sim kad anda)
  •         NRIC / # Paspot
  •         Nama
  •         No. Tel.


4. Bagaimana jika saya ingin membuat laporan tentang perkhidmatan talian?

Jika anda mempunyai sebarang masalah, sila hantar emel ke customer.care@tunetalk.com.

5. Bolehkah saya kekal nombor semasa talian lain saya di TuneTalk?

Boleh. Ia dinamakan Mobile Number Portability (MNP), ataupun dikenali sebagai Port-In.
Anda boleh berbuat demikian atau pusat servis atau cawangan terdekat anda.

6. Kenapa MNP saya tidak diluluskan?

3 kemungkinan kenapa port-in tidak diluluskan

  •         Bukan dalam talian prabayar.
  •         Informasi (Nama) yang didaftarkan dalam dua talian tidak sama.
  •         NRIC / Paspot yang didaftarkan di TuneTalk dan port-in tidak sama.
Langkah: -
  •     Pergi ke Perkhidmatan Talian (i.e. Maxis, Digi, Celcom).
  •     Semak dan pastikan NRIC dan nama didaftarkan.
  •     Beritahu Tone Excel untuk proses jika informasi anda adalah betul.


7. Apa yang saya boleh buat jikalau sim kad saya tidak boleh buat atau menerima panggilan?

Anda boleh berbuat demikian dulu: -
  •         Pergi ke setting telefon.
  •         Pilih setting rangkaian.
  •         Pilih rangkaian "MANUAL".
  •         Layari rangkaian yang ada dan pilih rangkaian yang lain(i.e. Maxis, Digi) sehingga talian anda               menunjukkan "PANGGILAN KECEMASAN".
  •         Cuba sekali lagi dan sekarang pilih My Celcom or Tune Talk.
  •         Tutup telefon bimbit dan buka balik selepas 15 minit.
  •         Cuba buat panggilan keluar.
  •         Jikalau tidak boleh lagi, sila hubungi Khidmat Pelanggan TuneTalk di 03-79490000.


8. Apa yang saya boleh buat jikalau sim kad saya tidak boleh menerima atau membuat SMS?

Anda boleh berbuat demikian dulu: -
  •         Pergi ke message setting.
  •         Pilih text message.
  •         Cari nombor pusat servis dan masukkan (+6019 3900045) / tukar APN.
  •         Tutup telefon bimbit dan buka balik selepas 15 minit.
  •         Cuba dapatkan message dari rangkaian yang lain atau buat SMS keluar.
  •         Jikalau tidak boleh lagi, sila hubungi Khidmat Pelanggan TuneTalk di 03-79490000.


9. Bolehkah saya aktifkan GPRS saya?

Ya anda boleh. Sila ikut langkah-langkah tersebut.
  • Konfigurasi automatic
Teken "SET" (tanpa ") ke 20999. Anda akan menerima satu message. Sila SAVE message tersebut.
  • Konfigurasi manual
Pergi ke telefon bimbit menu konfigurasi data anda dan masukkan seperti demikian: -
APN : tune talk
Username : Tiada username. Biarkan kosong
Password : Tiada password. Biarkan kosong
DNS : 0.0.0.0
Gateway : 0.0.0.0


10. Bagaimana saya aktifkan akaun TuneTalk SelfCare saya?

Anda boleh aktifkan akaun TuneTalk SelfCare dengan langkah-langkah dibawah.
  •         Masukkan sim kad kedalam telefon bimbit anda.
  •         Tambah nilai dan pastikan talian anda aktif.
  •         Layari laman Tune Talk SelfCare: www.tunetalk.com.
  •         Masukkan NRIC anda / # paspot dan nombor TuneTalk.
  •         Klik Reset.

  •     Anda akan menerima kata laluan sementara.
  •     Ahli-ahli yang sudah mempunyai akaun TuneTalk SelfCare boleh menggunakannya.
  •     Jika sudah berjaya masuki akaun anda, sila tukarkan kata laluan.
  •     Jika anda mempunyai sebarang masalah ataupun pertanyaan, anda perlu emel atau hubungi            Khidmat Pelanggan TuneTalk di 03-79490000.


Soalan-soalan lazim lain.

1. Bagaimana nak sertai program ni?
Untuk sertai program ni anda perlu dapatkan SIMKad, aktifkan SIMKad dan daftar jadi agen atau affiliate referral program Tone Excel WOW.

2. Berapakah bayaran yang dikenakan?
Bayarannya ialah RM90 untuk kos SIMKad Tone Excel dan RM5 untuk caj Kurier  (RM95 untuk dalam Semenanjung Malaysia dan Sabah/Sarawak)

3. Adakah saya akan mendapat web replika untuk promosi seperti ini?
Ya, sesiapa saja yang join, akan mendapat web replika seperti ini http://www.gotunetalk.com/nama_anda

4. Bilakah saya akan terima SIMKad selepas membuat bayaran?
SIMKad akan diposkan menggunakan kurier dan akan sampai dalam masa 2 atau 3 hari waktu bekerja, bergantung pada lokasi anda.

5. Bolehkah warganegara asing sertai program ni?
Ya boleh dengan syarat ada nombor passport dan akaun bank di Malaysia

6. Berapa maintain bulanan dan apa akan terjadi jika saya tak maintain?
Maintain bulanan ialah membeli topup (Tune Talk) sejumlah RM30 dalam masa sebulan, boleh beli sikit-sikit secara terkumpul. Jika tak maintain RM30, secara automatik anda tidak lagi layak mendapat insuran perlindungan atau insuran PA yang bernilai RM100,000.00.  Maintain bulanan untuk layak mendapat komisyen dari topup downline anda ialah RM20 sebulan. Jika topup anda kurang RM20 pada bulan itu, anda tidak layak menerima komisyen dari topup downline anda pada bulan tersebut sahaja.

7. Bila dan siapakah yang akan membayar komisyen saya?
Komisyen akan dibayar pada setiap 21hb terus ke akaun bank anda dengan syarat ada baki minimum RM30 dalam ewallet. Komisyen dibayar oleh pihak Tone Excel Sdn Bhd.

8. Bagaimana dengan coverage Tone Excel WOW?
TuneTalk menggunakan infrastruktur Celcom. Jika coverage Celcom di kawasan anda ok maka TuneTalk pun sama juga.  [Tone Excel menggunakan Tune Talk sebagai pembekal talian atau Service Provider]

9. Bagaimana dengan insuran PA Oriental Capital Assurance yang di janjikan?
Insuran PA Oriental Capital Assurance hanya aktif setelah bulan ketiga dan seterusnya. 2 bulan pertama atau 60 hari, adalah tempoh bertenang dan kita dikehendaki kekalkan topup setiap bulan itu sekurang-kurangnya RM30 sebagai syarat layak mendapat insuran PA Oriental Capital Assurance bermula dari bulan ketiga.
Bulan-bulan seterusnya juga perlu maintain topup RM30 setiap bulan untuk mendapat faedah insuran PA Oriental Capital Assurance.

10. Bolehkah pengguna pascabayar atau postpaid join dan kekalkan nombor lama?
Pengguna postpaid boleh join dengan cara berikut:
  • Perlu mohon dari service provider (Celcom, Maxis dn lain-lain) untuk tukarkan nombor sedia ada dari plan postpaid ke plan prepaid.
  • Perlu jelaskan bil-bil tertunggak jika ada ketika gunakan plan postpaid (Celcom, Maxis dan lain-lain). Penukaran plan postpaid ke plan prepaid akan diberi hanya setelah bil-bil berkaitan di jelaskan.
  • Setelah berjaya menukar kepada prepaid, boleh lah tukarkan kepada service Tune Talk dan kekalkan mengguna nombor lama.

11. Bagaimana Konsep perniagaan WOW ToneExcel Referral Program ini?
Kerja anda hanyalah menjual SIMKAD handphone ToneExcel ( yang menggunakan perkhidmatan TuneTalk ) kepada saudara mara, adik beradik, sahabat handai, rakan taulan. Hasilnya kepada anda ialah, jika mereka top-up prepaid mereka maka anda akan dapat komisyen.

12.  Berapa harga sekeping SIMKAD Tunetalk-ToneExcel ini?
Harganya sekeping RM90 ( yang mengandungi kredit/air time sebanyak RM30)

13.  Berapakah charge panggilan dan sms yang dikenakan?
28 sen panggilan seminit dan 10 sen sekali sms.

14.  Dimanakah boleh top-up prepaid ini?
Anda boleh top-up prepaid tunetalk di seluruh Malaysia (termasuk Sabah/Sarawak), seluruh stesen minyak yang menggunakan e-pay, sebahagian besar kedai yang menjual prepaid, maybank2u, cimbclick, dan banyak lagi.

15.  Apakah kelebihan lain jika saya menggunakan prepaid Tunetalk-ToneExcel ini?
Anda boleh mengekalkan nombor lama, anda diberi insurance kemalangan sebanyak RM100,000 dan juga peluang untuk menjana pendapatan sampingan yang lumayan.

16.  Adakah saya kena top-up minima RM30 tersebut sekali gus atau boleh sedikit-sedikit?
Kedua-duanya boleh, sekali gus pun boleh sedikit-sedikit pun boleh, asalkan jumlahnya paling kurang RM30

17.  Apa jadi pada bulan tersebut saya top-up jumlahnya tak sampai RM30?
  • Jika sebulan anda tidak maintain RM30, secara automatik faedah insuran Oriental Capital Assurance yang bernilai RM100,000.00 itu akan terbatal.
  • Anda masih layak menerima komisyen dari penggunaan topup downline anda kerana syarat menerima komisyen downline anda ialah maintain hanya RM20 sebulan.
  • Jika penggunaan anda pada bulan itu kurang RM20, anda tidak layak menerima komisyen dari penggunaan topup downline anda.
  • Keahlian anda dalam program affiliate adalah kekal.

1 comments:

Unknown said...

Kad sim saya rosak semasa kemalangan jalanraya pada bulan Julai 2014. Saya ingin mendapatkan kad gantian

Post a Comment

Popular Posts

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Tone Excel WOW Tunetalk - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website
Proudly powered by Blogger